Abonneren  Inloggen

Communicatieoffensief Duitse branchevereniging over duurzaam drukwerk

29 januari 2024

De Duitse grafimedia branchevereniging BVDM en alle acht regionale staatverenigingen hebben een communicatieoffensief gelanceerd om juist het positieve beeld over duurzaamheid van drukwerk te bevorderen onder het campagnemotto ‘Umwelt. Bewusst. Gedruckt.’

De actie met het campagnemotto ‘Umwelt. Bewusst. Gedruckt.’ (‘Milieu. Bewust. Gedrukt.’) heeft tot doel de negatieve vooroordelen over gedrukte producten bij klanten, beslissers, de media, opinieleiders en politici bij te stellen naar positief met een uitgebreid assortiment materialen voor aangesloten bedrijven. Sommige materialen zijn bedoeld voor drukkerijen.

Drukwerk heeft een goede milieubalans

De verenigingen willen via educatie en voorlichting de kennis en perceptie van printproducten als duurzame communicatiemedia aanzienlijk versterken. Er wordt informatie verstrekt met verifieerbare feiten over de waarde van drukwerk, vooral met betrekking tot de relatief goede milieubalans.

Gericht op de belangrijkste doelgroepen

Voor het communicatieoffensief werd een bundel doelgroepgerichte maatregelen en instrumenten ontwikkeld. Belangrijkste onderdelen van de lange termijn communicatie onder het motto “Milieu. Bewust. Gedrukt.” omvat een themawebsite, een brochure, advertenties, postermotieven, sociale media-aanbiedingen en mailings. Deze elementen worden door de verenigingen op langere termijn actief ingezet richting de belangrijke doelgroepen.

Vaak verborgen redenen voor afkeer van print

‘Met deze campagne willen we mensen informeren over de duurzaamheid van bedrukte producten en zo de wind uit de zeilen halen van greenwashers. Want er zitten vaak heel andere redenen achter hun afkeer van print dan de zogenaamde ‘liefde voor het milieu’,’ zegt Kirsten Hommelhoff, algemeen directeur van de BVDM op print.de.

Drukkerijen kunnen helpen

Tegelijkertijd worden ze als toolbox ter beschikking gesteld van de aangesloten drukkerijen. Zij kunnen alle tools voor hun eigen communicatie downloaden van de websites van hun print- en mediaverenigingen en indien gewenst hun logo toevoegen.

Oproep om mee te doen

Om het optimale effect van het “Milieu. Bewust. Gedrukt.”- offensief te bereiken roepen de verenigingen bedrijven op zich aan te sluiten bij het engagement van de vereniging en de campagnemodules intensief in te zetten in hun eigen communicatie.

Duurzaamheid is ook een goed verkoopargument

‘We staan ​​voor een opgave die de verenigingen alleen kunnen klaren door samen te werken met hun leden,’ zegt Hommelhoff, waarmee zij de roep om gezamenlijk optreden onderstreept. Zichtbare duurzaamheid wordt steeds meer gevraagd bij klanten en is inmiddels ook een goed verkoopargument voor print- en mediabedrijven.

Meer informatie over de campagne is te vinden op umweltbewusstgedruckt.de.

De verenigingen bieden aan hun aangesloten bedrijven postermotieven aan, zodat zij deze zelf kunnen printen – eventueel met een eigen logo – en kunnen gebruiken in hun lokale en regionale omgeving.

Bron en afbeelding: umweltbewusstgedruckt.de.


Wekelijks het laatste nieuws in je inbox met de PRINTmatters nieuwsbrief