
Column: Innovatie - niet alles verandert in goud
Innovatie is een machtig mooi thema om over te schrijven! Veel mensen kicken op innovatie. Nieuwe ideeën, oplossingen, diensten, producten; vooruitgang en uitdagingen. Nieuwe risico’s ook. Ga er als ondernemer maar aan staan.
Soms volstaat een idee om binnen een bepaald concept een gedurfde stap te wagen. Zo was er, inmiddels veertig jaar geleden, een bevlogen manager die bedacht dat in shops van tankstations twintigkilozakken hondenvoer konden worden verkocht. De halve oliewereld viel over hem heen. Zijn gedachte was: papa moet tanken en kan dan meteen die zware zak voer voor Bello meenemen; dan hoeft mama er niet meer mee te sjouwen. Het bleek een gouden greep.
‘Herinnert u zich de Fiat Multipla nog?’
Niet alles verandert echter in goud. Herinnert u zich de Fiat Multipla nog? Een groter gedrocht heeft de autowereld niet gekend. Maar 26 jaar na introductie zijn we het (on)ding nog steeds niet vergeten.
Belangrijk dus dat je je goed realiseert welke positie je als onderneming in de markt hebt. Waar kennen klanten je van en wat verwachten ze van je? Een bakker en een slager kunnen prima een worstenbroodje aan hun assortiment toevoegen. Het ligt minder voor de hand dat ze succesvol zullen zijn in de verkoop van zakken voorgesneden sla.
Een productieorganisatie zal haar technische competenties en ook haar beperkingen goed in kaart moeten brengen. Ik weet van een onderneming die jarenlang een aantal producten zeer succesvol in de markt had gezet en daaraan leuk had verdiend. Die producten kwamen aan het einde van hun levenscyclus omdat consumentgedrag nu eenmaal verandert. Er werd een drietal hoogopgeleide jonge enthousiastelingen aangenomen. Vers van de universiteit. Zij mochten op zoek naar nieuwe mogelijkheden. Nagelaten werd om ze van technische achtergrondinformatie en instructies te voorzien. Ze kregen een netje in de handen geduwd en mochten jagen op allerhande fladderende bonte vlinders. Het project flopte.
Op papier klopte alles
Ooit stichtte een entrepreneur een compleet nieuwe afdeling waarin oplossingen konden worden gerealiseerd met een hoogwaardige toepassing. Op papier klopte alles: marktonderzoek was klaar, er waren fondsen voor investering, er kwam een hal met nieuwe machines, productiemedewerkers werden getraind. Maar het project kwam niet van de grond. Het salesteam had geen enkel geloof in het concept en maakte zich er niet sterk voor. De afdeling werd gesloten. Het equipment werd op een veiling verkocht voor een appel en een ei. Het kostte ze miljoenen.
Over innovatie moet je heel goed nadenken. Het is zeker niet iets wat je tijdens een gezellige vrijmibo maar even afspreekt. Zo van: ‘Vanaf maandag gaan we met z’n allen innoveren’. Want dat gaat echt helemaal niets opleveren.
Sjors Selger is een ervaren professional, actief in de grafimediawereld in de Benelux.
Deze column verscheen eerder in PRINTmatters magazine. Het nieuwe magazine ook ontvangen?